نویسنده : ام زی سئو 1400/5/5 4478 0

خصوصیات یک لوگوی خوب و شیک چیست؟

چگونه می‌توانیم یک لوگوی خوب طراحی و انتخاب کنیم؟

ابتدا باید به این سؤالات پاسخ دهیم که:

  1. چرا یک لوگو باید خوب باشد؟
  2. چه دلیلی دارد که لوگو داشته باشیم؟
  3. نشانه‌های یک لوگوی خوب در چیست؟

قبل از شروع مطالعه، اگر همین الان نیاز به طراحی لوگو دارید می‌توانید با شماره 09015581885 تماس حاصل فرمایید.

چرا یک لوگو باید خوب و شیک باشد؟

همانطور که وضع ظاهری یک شخص شیک پوش، در اجتماع مورد پسند واقع می‌شود، یک لوگوی شیک و حرفه‌ای نیز تأثیر بسیــــار زیادی در تشکیل تصویر ذهنی مخاطبین از شما و کسب و کار شما دارد.

شاید در یک جلسه کاری که شما در آن حضور دارید، مشتری خصوصیات ظاهری شما مانند محیط کارتان، نحوۀ بیان کلام، لباسی که به تن دارید و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرد. مشتری این کار را می‌کند تا بتواند نزدیک‌ترین تصویر ذهنی را از شما بسازد که به واقعیت نزدیک باشد.

در واقع شما بسیاری از موارد را بیان می‌کنید، اما نه با زبانتان!

در اغلب موارد تأثیر چنین بیاناتی (غیر زبانی)، از تأثیر بیانات زبانی خود شما بیشتر است. خب؛ تا به اینجا ما شرایطی را فرض کردیم که خود شما حضور داشتید، حال به شرایطی می‌رسیم که شما در آن حضور ندارید اما صحبت از شما و کسب و کارتان است. بله جایی که مخاطب دارد لوگو، پوستر و یا سایر تبلیغات شما را به نحوی می‌بیند.

 

لوگو برای شما به مثابه یک ربات برنامه‌ریزی شده است، این ربات کوچک، اما بسیار مهم، از جانب شما سخن می‌گوید، آن هم نه با بیان زبانی، بلکه با بیان گرافیکی و تصویری و همانطور که می‌دانید:

یک تصویر معادل هزار کلمه است

چه دلیلی دارد که لوگو داشته باشیم؟

زمانی که مخاطب مشغول مشاهده لوگوی شماست، ممکن است شما مشغول هر کاری باشید بدون اینکه متوجه چنین موضوعی باشید. این را بیان کردیم تا بدانید اگر لوگوی شما، یک لوگوی خوب و تأثیرگذار بوده باشد، یعنی این ربات کوچک، مأموریت خود را در جهت پرزنت کردن مخاطب، به درستی انجام داده است.

لوگوی شما مانند یک ربات شما را به صورت خودکار به دیگران معرفی می‌کند
لوگوی شما مانند یک ربات شما را به صورت خودکار به دیگران معرفی می‌کند

درخت بزرگ از بذر کوچک روییده می‌شود، مشتری خوب هم از مشاهده لوگوی شما و جرقۀ اول ذهنی بدست می‌آید. اگر با دیدن آرم شما، بیننده حس خوبی بدست آورد، احتمال اینکه تبدیل به مشتری شود بالا می‌رود.

پس تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا به لوگوی شیک و خوبی برسید. یک لوگوی خوب از نظر علم گرافیک شرایط و اصولی دارد. این شرایط را در ادامه بررسی می‌کنیم:

نشانه‌های یک لوگوی خوب در چیست؟

اکنون قصد داریم نشانه‌های یک لوگوی خوب را بیان کنیم. این نکات مانند یک خط‌کش به کمک شما می‌آیند تا معیارهای دقیقی برای تشخیص اینکه یک لوگو خوب است یا خیر بیابید. پس با ما همراه باشید :)

1- لوگو پیچیده نباشد

یک لوگو باید طوری طراحی شده باشد که با استفاده از حداقل المان‌ها، بتواند معنا، مفهوم و رسالت خویش را انجام دهد. سادگی نه به معنای پیش پا افتادگی، بلکه به معنای مختصر و مفید بودن، است. به گفتۀ ولفگانگ آمادئوس موتسارت، نبوغ در سادگی است. طرح‌های ساده، بهتر در ذهن افراد، ماندگاری پیدا می‌کنند. برای مثال، اگر بگوییم لوگوی بانک صادرات را بی‌دریغ بر روی کاغذ بکشید، تا حد زیاد و شاید کاملاً منطبق، آن را رسم کنید. دو مستطیل با قاعده منحنی و یک دایره در بین آن‌ها، اما اگر بگوییم، لوگوی بانک کشاورزی و یا بانک ملی و یا بانک سپه را بدون نگاه کردن به آن و همین الان بکشید چطور؟

2- لوگو باید ریزنمایی را پشتیبانی کند

این را بدانید که لوگو همیشه از فاصله مناسب و یا در اندازۀ ایده‌آل دیده نمی‌شود. اگر لوگوی شما در بیلبورد یک اتوبان بین شهری و در گوشۀ یک بنر، کار شده باشد، اغلب مخاطبین شما آن را از فاصله 60 الی 70 متری، در حال حرکت دیده و به سرعت از کنار آن عبور می‌کنند. اگر دسته فاکتور دارید، لوگوی شما خیلی کوچک باید گوشۀ بالای آن قرار بگیرد. در وب سایت شما و در مد موبایل نیز ممکن است ناچاراً در قسمت‌هایی، لوگوی شما در ابعاد خیلی کوچک قرار بگیرد. یک اصل وجود دارد و آن این است که:

لوگو در هنگام ریزنمایی، باید بتواند تا جای ممکن، اصالت خود را حفظ کند.

3- لوگو باید بخوبی به شعار و کار شما اشاره کند

در هنگام طراحی لوگو، مطمئناً شما کسب و کار و هدف اصلی خودتان را برای طراح و گرافیست بیان کرده‌اید. در نتیجه باید با لوگو (آرم) به عنوان یک نشان پر معنی و مرتبط با کارتان، مواجه باشید. اینکه لوگو تا چه میزان بتواند هدف شما را پوشش دهد، خود به میزان زیادی در نقطۀ ضعف یا قوت لوگو مؤثر است. به طور کلی هر کسب و کاری دارای برخی مفاهیم بنیادی است که می‌توانند در هنگام طراحی لوگو مورد استفاده و اشاره قرار بگیرند. برای مثال برخی از موارد مانند:

استحکام => صنعت عمران و ساختمان، درب‌های ضد سرقت و ...

سرعت => دفاتر خدمات هوایی، ریلی، مسابقات اتومبیل‌رانی و موتورسواری، شرکت‌های تأمین کننده اینترنت (ISP) و ...

امنیت => مؤسسات مالی، نرم‌افزارهای تحت وب، گاوصندوق‌سازی و ...

قدرت => باشگاه بدن‌سازی آقایان، صنابع خودرو‌سازی و ماشین‌آلات سنگین و ...

لطافت => خدمات مربوط به خانواده و کودک، پتو و البسه و ...

آسایش => خدمات بیمه، محصولات گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع و ...

4- لوگو باید از حالت رنگی، سیاه وسفید و تک رنگ، پشتیبانی کند

در موارد زیادی ممکن است لازم باشد که لوگو بر مدیوم‌هایی نقش بندد که سیاه و سفید و یا تک رنگ باشند. مانند ساختن مُهر از روی لوگو و یا چاپ لوگو بر روی تی‌شرت با استفاده از چاپ سیلک و یا پرینت‌های سیاه و سفید. با این اوصاف، نوع رنگ‌بندی بکار رفته در لوگو باید بگونه‌ای باشد که در صورت کاهش تعداد کانال‌های رنگی بکار رفته در لوگوی اورجینال، چیز کاملاً جدا و تافتۀ جدا بافته‌ای از طرح اصلی حاصل نشود.

برای این منظور بایستی چنانچه از سایه-روشن (Gradient) در رنگ‌آمیزی لوگو استفاده می‌شود، در انتخاب آن دقت کرد. انتخاب هر سایه-روشن‌ای ممکن است مد سیاه و سفید را بخوبی پشتیبانی نکند.

5- لوگو باید خلق شده باشد و نمونۀ مشابه قبلی نداشته باشد

استفاده از لوگو و نشان‌هایی که قبلاً توسط دیگر کسب و کارها مورد استفاده قرار گرفته، این معنی تلویحی را منتقل می‌کند که فرد، از خودش چیزی نداشته و با الهام‌گیری و الگوبرداری از دیگران، خواسته نقشی ایفا کند. برای یک کسب و کار، شما باید بگویید که خودتان، از خودتان جوهره و مایه دارید و در زمینه ایده‌پردازی، وام‌دار کسی نبوده‌اید. این مهم با خلق اثری نو در طرح لوگوی شما، حاصل می‌شود.

ام زی سئو برای شما لوگویی شیک و معنادار با شرایط فوق طراحی می‌کند. تلفن تماس: 09015581885

 

خصوصیات یک لوگوی خوب و شیک چیست؟
به اشتراک بگزارید

لینک صفحه: https://mzseo.ir/fa/blog/article/15

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید


    هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
تمامی حقوق برای تکبـیت محفوظ است.